معماری مدرسه
شناسه خبر: 1194
بازدید: 354

طراحی مدارس اینده : مبلمان چگونه یادگیری را تحت تأثیر قرار می دهد?

Schools of the Future: How Furniture Influences Learning, Woodland Elementary School / HMFH Architects. Image Cortesia de HMFH Architects
معماران دبستان وودلند / معماران HMFH. Image Cortesia de HMFH معماران

• نوشته شده توسط آدری میگلانی | ترجمه شده توسط starcad

در طراحی مدارس اینده ،این حق دانش آموز است که بتواند در یک محیط امن ، سالم و حتی جذاب از نظر زیبایی شناختی تحصیل کند ، به ویژه دانش آموزان جوان که این عوامل حتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال ، نشان داده شده است که وقتی ارگونومی صندلی ها ناکافی هستند ، می توانند سطح غلظت و رشد مهارت هایی مانند خوشنویسی را به شدت تحت تأثیر قرار دهند. در عین حال ، اثربخشی روشهای سنتی آموزش به طور فزاینده ای مورد تردید قرار می گیرد و کیفیت روشهای جایگزین به طور فزاینده ای مورد توجه قرار می گیرد.  

امروز، ما اهمیت انتخاب مبلمان را توضیح خواهیم داد و به برخی از جنبه هایی که هنگام سازماندهی باید مورد توجه قرار دهیم ، خواهیم پرداخت تا  آنها را در طراحی کلاس برای مدارس آینده  بکار ببریم.

NUBO Kindergarten / PAL Design. Image © Michelle Young, Amy Piddington
طراحی مهد کودک / NALO مهد کودک. تصویر © میشل یانگ ، ایمی پیدینگتون

به همین دلایل و دلایل بسیار دیگر می توان گفت که یک آموزش سه جانبه اساسی برای یادگیری موفق وجود دارد: مدارک تحصیلی کادر آموزشی ، علاقه دانشجویان و کیفیت محیط بدنی – کلاس.

 در میان این دلایل ، معماری این امکان را دارد که فضاهایی با راحتی محیطی بالا ، از جمله طراحی عملکردی و اثاث کشی با کیفیت را فراهم کند.

Itoi Elementary School / Atelier BNK. Image © Koji Sakai

هنگام فکر کردن در مورد پیکربندی کلاسهای درس آینده ، باید پنج نکته را در نظر بگیرید که به رفع نیازهای دانش آموزان کمک می کند:

• مکان هایی برای ورزش و حرکات: فراهم آوردن مناطق باز در نزدیکی یا حتی در داخل کلاس ها برای رفع این تقاضا مهم است.

• تجهیزات ورزشی: یک منطقه (این بار با تجهیزات ورزشی کوچک) برای تأمین نیاز بهتر ورزش یا فعالیت بدنی فراهم می شود.

• جداول چند منظوره: مانند دفاتر ، دانش آموزان باید بتوانند استفاده از جداول را تغییر دهند و میزان دسترسی به آنها را در حالت نشسته یا ایستاده تنظیم کنند.

• مبلمان با چرخ: میز و صندلی با چرخ امکان انعطاف پذیری سریع و بی سر و صدا را فراهم می آورد. بعدا در مورد این مزیت صحبت خواهیم کرد.

• مکان هایی برای به اشتراک گذاری ایده ها: فضایی برای دانش آموزان برای نوشتن و بحث در مورد ایده ها در بین خود بسیار مهم است.

Woodland Elementary School / HMFH Architects. Image © Ed Wonsek
معماران دبستان وودلند / معماران HMFH. تصویر © Ed Wonsek

Woodland Elementary School / HMFH Architects. Image © Ed Wonsek
معماران دبستان وودلند / معماران HMFH. تصویر © Ed Wonsek

 

از جمله نگرانی های کلی که هنگام طراحی یک فضای یادگیری باید در نظر بگیرید عبارتند از:

• انعطاف پذیری: برای پشتیبانی از متنوع ترین استراتژی های آموزش و یادگیری.

• کارآیی: مانند هر محیط طراحی شده ، راه حل های پایدار باید به خوبی توسعه یافته و گزینه های جایگزین در دراز مدت باشد. همانطور که گفته می شود ارزان قیمت گران است.

• ارگونومی: کاربر باید در نظر گرفته شود. همه چیز باید با اندازه گیری های دانش آموز (که مطابق با استانداردها برای هر گروه سنی تعیین می شود) سازگار باشد و سطوح مختلف رشد هر مرحله از زندگی انسان را در نظر بگیرد. به عنوان مثال ، مقدار زمان بدون وقفه که دانش آموز قادر به تمرکز کردن باشد ، به طور معمول در گروه سنی متفاوت است:

– از 6 تا 10 سالگی: به طور متوسط ​​5 دقیقه .

– از 11 تا 15 سالگی: به طور متوسط ​​15 دقیقه  .

– از 16 تا 20 سالگی: به طور متوسط ​​25 دقیقه  .

به همین دلیل ، طراحی مناطقی از جنبش که امکان استراحت را ایجاد می کنند بدون تأثیر بر پیشرفت طبقات بسیار مهم است. دکتر D. Breithecker (از انستیتوی فدرال استقرار و ورزش در ویسبادن) توصیه می کند که روز مدرسه به شرح زیر تقسیم شود: 50٪ نشستن (جلسه پویا) / 30٪ ایستاده (جداول ایستاده) / 20٪ حرکت (یادگیری در حرکت).

MRN Kindergarten and Nursery / HIBINOSEKKEI + Youji no Shiro. Image © Studio BAUHAUS
 
مهد کودک و مهد کودک MRN / HIBINOSEKKEI + Youji no Shiro. تصویر © Studio BAUHAUS

انعطاف پذیری

در گذشته ، کلاس فقط به یک نوع تنظیم نیاز داشت: معلم در جلوی (نشستن روی صندلی یا نوشتن روی تخته) و دانش آموزان در ردیف های موازی گوش دادن و یادداشت برداری. به طور فزاینده ، سبک های تدریس دچار تحولات شدیدی شده اند. مدارس آینده باید انعطاف پذیر باشند زیرا در آنها روال مدارس از طریق بلوک فعالیت های ریتمیک شکل می گیرد.

روش های جدید سازماندهی میزها و صندلی ها بخشی از این تغییر و تسهیل در برقراری ارتباط و دموکراتیک کردن محیط آموزش است. در مدارس قرن بیست و یکم ، دانش آموز مورد توجه قرار گرفته است و برای نشان دادن این تعهد جدید ، طراحی باید با تحول همراه باشد.

Woodland Elementary School / HMFH Architects. Image © Ed Wonsek
معماران دبستان وودلند / معماران HMFH. تصویر © Ed Wonsek

 

مبلمان باید انعطاف پذیر باشد تا گزینه های مختلفی را برای سازماندهی فضایی فراهم کند ، و اطمینان حاصل کند که تنظیم فضای به راحتی با هر فعالیتی که توسط برنامه درسی مدرسه به سرعت و بی سر و صدا پیشنهاد شده است ، سازگار خواهد بود.

Ada Lovelace Secondary School / A+Architecture. Image © Benoit Wehrlé
دبیرستان آدا لویلاس / معماری A +. تصویر © Benoit Wehlé

برخی از امکانهای مکانی که به شیوه های جدید تدریس کمک می کند عبارتند از:

• حلقه بزرگی از صندلی ها برای بحث و گفتگو.

• گروه های کوچکتر برای بحث های موضوعی.

• مکان هایی برای مکالمات اختصاصی با معلم.

• مکان هایی برای غلظت فردی. در این حالت ، تهیه پارتیشن های موبایل مفید است.

• فضاهایی برای نشان دادن کار معلم. در اینجا ، فناوری جدید می تواند تخته سیاه و سفید پویا و تعاملی برای جذب دانش آموز فراهم کند.

Weiden Secondary School / Karamuk Kuo. Image © Mikael Olsson
دبیرستان وایدن / Karamuk Kuo. تصویر © Mikael Olsson

بنابراین مبلمان سبک و جابجایی دارای مزیت نسبت به مبلمان سنتی است که معمولاً از چوب ساخته می شوند. صندلی هایی با چرخ گزینه ای عالی هستند زیرا ساکت و سریع هستند. همچنین ، آنها دارای تنظیمات ارتفاع و چرخش هستند ، بنابراین تمایل به موفقیت بیشتری نسبت به موارد ثابت دارند ، که در این حالت ناراحتی بیشتری برای دانش آموزانی که باید مرتباً موقعیت را تغییر دهند وجود دارد.

بهره وری از طراحی مدارس اینده

هر دانش آموز روزانه به طور متوسط ​​شش ساعت (تقریباً 11 سال) در صندلی های مدرسه می نشیند. اگر در نظر بگیریم که وقتی دانش آموزان مدرسه را ترک می کنند ، همیشه موارد جدید می رسند ، مشخص می شود که سرمایه گذاری روی مبلمان با کیفیت بالا نسبت به انتخاب قطعات ارزان تر و با کیفیت پایین موثرتر است.

در هنگام انتخاب میز ، صندلی و کابینت برای تنظیمات مدرسه باید از دوام ، سهولت نظافت و نگهداری و استحکام آنها در نظر گرفته شود. اغلب ، هنگام انتخاب مبلمان ، کارهای معماری در حال حاضر به پایان رسیده و بودجه تنگ است. برای جلوگیری از کمبود بودجه هنگام انتخاب مبلمان مدرسه ، لازم است این سرمایه گذاری از ابتدای پروژه در نظر گرفته شود.

Beelieve Preeschool of Life / EstudioFernandaOrozco. Image © Casablanca
دوره پیش دبستانی زندگی Beelieve / EstudioFernandaOrozco. تصویر © کازابلانکا

 

انتخاب مبلمان با کیفیت به کاربر (در این حالت کودکان) نشان می دهد که نگرانی برای آنها وجود دارد. بنابراین ، بسیار محتمل است که مبلمان بهتر بتواند احساس تعلق بیشتری به وجود آورد و به تبع آن ، کودکان را ترغیب به احترام بیشتر به محیط خود کند.

Ledeer Daycare Center / Credohus. Image © Hong Li
مرکز مهد کودک Ledeer / Credohus. تصویر © هنگ لی

 

توصیه دیگر مبلمان برای طراحی مدارس اینده این است که گروه سنی را در نظر بگیرید که هر کلاس در آن جای می گیرد تا از انتخاب مبلمان عمومی ریسک نکنید. اگرچه ممکن است چنین مواردی از کیفیت بالایی برخوردار باشد ، اما برای گروه های سنی خاصی بی اثر است. همین مورد در مورد سایر مناطق مدرسه نیز صدق می کند: صندلی های مورد استفاده در کلاسهای درس نباید همان اندازه کتابخانه ، کافه تریا یا آزمایشگاه های علوم باشند.

Nursery School in Berriozar / Javier Larraz + Iñigo Beguiristain + Iñaki Bergera. Image © Iñaki Bergera
مدرسه مهد کودک در Berriozar / خاویر لاراز + Iñigo Beguiristain + Iñaki Bergera. تصویر © Iñaki Bergera

 

برای انتخاب جداول ، طراحان باید در نظر بگیرند که بیشتر دانش آموزان از وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ یا تبلت استفاده می کنند. بنابراین ، آنها باید علاوه بر سایر مواد اساسی دیگر مانند نوت بوک و صحافی ، جداول با سطوح متناسب با این وسایل را انتخاب کنند.

Weiden Secondary School / Karamuk Kuo. Image © Mikael Olsson
دبیرستان وایدن / Karamuk Kuo. تصویر © Mikael Olsson

 

ارگونومی طراحی مدارس اینده

مطالعه ای که توسط FIRA (انجمن تحقیقات صنعت مبلمان) در انگلستان انجام شده است ، تأیید می کند که کودکان امروز نسبت به سی سال پیش قد بلندتر (با بازوها و پاهای بلند تر) دارند. اینها معیارهایی هستند که به طور مستقیم بر راحتی تأثیر می گذارند امروزه در بسیاری از مدارس ، این کودکان قرن بیست و یکم همچنان از مبلمان هایی استفاده می کنند که برای کودکان بیش از 50 سال پیش طراحی شده است.

مبلمان انتخابی باید متناسب با ابعاد بچه ها باشد و نه روش دیگر. آنها باید حرکت کنند و وضعیت خوبی را تضمین کنند.

Schindler Sit-Stand School Desk 1892. Image via FIRA
 میز مدرسه ایستاده شیندلر 1892. تصویر از طریق FIRA

 

Escola René Beauverie / Dominique Coulon & associés. Image © Eugeni PONS
 Escola René Beauverie / Dominique Coulon و همکاران. تصویر © Eugeni PONS

مبلمان مدارس آینده باید منعکس کننده نیازهای کودکان حاضر باشد. فراتر از زیبایی شناسی ، کیفیت مبلمان (و چیدمان آن در فضاهای داخلی) پیشرفت را بهبود می بخشد و در نتیجه به بهترین یادگیری برای دانش آموزان در هر سنی کمک می کند. طبق همان نظرسنجی انجام شده توسط FIRA ، 13٪ دانش آموزان بین 10 تا 16 سال از نوعی مشکل یا ناراحتی در ناحیه خلفی برخوردار هستند. این تعداد در کودکان بزرگتر حتی بیشتر است. انتخاب میز و صندلی با تمایل خاص می تواند قدم بزرگی در حل این مشکل بگذارد.

طراحی مدارس اینده ، مزایای انتخاب خوب مبلمان مدرسه برای دانش آموزان

• سهولت بیشتر در یادگیری ، توانمند سازی دانش آموزان و افزایش عزت نفس آنها. دانش آموزان قادر خواهند بود وظایف بیشتر و کامل را سریعتر متمرکز کنند.

• کیفیت بهتر زندگی با ارگونومی صحیح باعث کاهش مشکلات سلامتی و ارتقاء بهزیستی جسمی بیشتر می شود.

• خلاقیت بیشتر ، به لطف انعطاف پذیری فضا که باعث می شود محرک های بیشتری هنگام یادگیری فراهم شود.

برای معلمان

• پشتیبانی از یک برنامه درسی انعطاف پذیر. هنگامی که مبلمان تغییرات طراحی را پیش بینی می کند ، معلم احساس راحتی بیشتری در ارائه چنین تغییراتی می کند و فعالیت های پیشنهادی را برای دانش آموزان پویاتر و جذاب تر می کند.

• انگیزه متعلق به فضای بدنی ، دانش آموزان را وادار می کند که تمایل بیشتری به همکاری داشته باشند و این باعث می شود کلاس برای همه جالب تر و راحت تر باشد.

Escola René Beauverie / Dominique Coulon & associés. Image © Eugeni PONS
Escola René Beauverie / Dominique Coulon و همکاران. تصویر © Eugeni PONS

 

برای مدارس

• انتخاب مبلمان با کیفیت نیاز به سرمایه گذاری زیادی در کوتاه مدت دارد اما در دراز مدت مزایای بسیار مهمی را ارائه می دهد. به طور معمول ، هر قطعه مبلمان خریداری شده باید 10 سال عمر مفید داشته باشد.

• طراحی انعطاف پذیر (و به تبع آن تدریس انعطاف پذیر) باعث ایجاد علاقه بیشتر دانشجویان و به نوبه خود نتایج بهتری می شود. یک محیط کار تحریک کننده برای همه افراد درگیر مطلوب است.

در طراحی مدارس اینده انتخاب مبلمان که پاسخگوی نیاز دانش آموزان باشد ، برای همه افراد درگیر در محیط مدرسه یک انتخاب مثبت است. سرپرستان و معماران باید دیدگاه خود را در مورد هزینه مبلمان تغییر دهند و سرمایه گذاری در قطعات با کیفیت بالا را از مرحله اولیه پروژه در نظر بگیرند. معماران همچنین باید پارامترهای کارآیی ، ارگونومی و انعطاف پذیری را که در بالا توضیح داده شد ، در نظر بگیرند و کودکان را در مرکز طراحی مدرسه قرار دهند.

بنابراین ، علاوه بر فراهم آوردن فضاهای لازم برای حرکت آزاد و هدایت شونده ، مبلمان مدرسه آینده باید با نیازهای یک محیط انعطاف پذیر تر انعطاف پذیر هماهنگ شود ، که به نوبه خود باید برای همه کاربران با دوام و راحت باشد.

Escola Primária Lisle / Perkins and Will. Image © James Steinkamp Photography
 Escola Primária Lisle / Perkins and Will. تصویر © جیمز استینکامپ عکاسی

منابع

• صندلی های ایمن یادگیری. مبلمان مدرسه چقدر خوب می تواند تغییری ایجاد کند. پیوند Disponível neste. Acesso 23 abril 2020.

ترجمه شده توسط گروه starcad

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .