شهر هوشمند
شناسه خبر: 1620
بازدید: 297

طراحی شهرهای هوشمند: یک رویکرد انسانی محور

طراحی شهرهای هوشمند: یک رویکرد انسانی محور
 Brainport Smart District، Helmond، NL. . تصویری از UNStudio

طراحی شهرهای هوشمند: یک رویکرد انسانی محور ؛ تا سال 2025 ، شرکت فراست و سالیوان ، یک شرکت تحقیقاتی در بازار ، پیش بینی کرده است که حداقل 26 شهر بزرگ هوشمند کاملاً گسترده در سراسر جهان وجود داشته باشد. در حالی که برخی هنوز هم فکر می کنند که با پیشرفت شهر های ما ، به فیلم های آینده نگر علمی شبیه می شوند ، واقعیت این است که کیفیت زندگی در این شهرها به طرز چشمگیری بهبود می یابد. قرار است شهرها با خدمات بهتر کارآیی بیشتری پیدا کنند. با این وجود ، قبل از رسیدن به این آرمان ها ، اجازه دهید ما به روند خود برگردیم و چالش هایی را که ممکن است با آن روبرو شویم ارزیابی کنیم.

از آنجا که مفهوم شهرهای هوشمند هنوز بسیار جدید است ، با پروژه های نادر نهایی و اجرا شده ، موضوع هنوز مشخص نیست. اگرچه عناوین و استراتژی های بزرگ به خوبی تعریف شده اند ، اما برنامه کاربردی موجود هنوز قطعی نیست و به ما این فرصت را می دهد تا روند برنامه ریزی آن را زیر سوال ببریم. در حقیقت ، چگونه می توانیم در هنگام طراحی شهرهای هوشمند به اشتباه برویم؟ ما در مرحله برنامه ریزی نمی توانیم به چه عنصر اصلی توجه کنیم؟

   مفهوم فناوری شهر هوشمند: زن جوان با استفاده از برنامه شهری مدرن از ایستگاه اتوبوس در بارسلونا برای یافتن برنامه حمل و نقل
 مفهوم فناوری شهر هوشمند: زن جوان با استفاده از برنامه شهری مدرن از ایستگاه اتوبوس در بارسلونا برای یافتن برنامه حمل و نقل ،. تصویر از طریق Shutterstock / توسط GaudiLab

جواب بسیار ساده است. در حالی که بسیاری از رهبران شهرها سعی می کنند مراحل مهم برنامه ریزی را برای خرید وقت پس انداز کنند ، اما اغلب آنها با کاهش مشارکت در جامعه این کار را انجام می دهند. جمع آوری داده ها و دلالت هر شهروند برای افشای اشکالات و نیازهای جامعه معمولاً یک روند گسترده است. در حقیقت ، آنها ترجیح می دهند فن آوری های اساسی و برنامه های اصلی عمومی را اتخاذ کنند ، تا اینکه مشکلات شهروندان را زیر سؤال ببرند و یک طرح مبتنی بر راه حل را زیر سوال ببرند. مقامات دولتی بر مردم اولویت می دهند و نه برعکس.

طراحی شهرهای هوشمند: یک رویکرد انسانی محور بسیاری از بوروکرات ها در حال تکامل به رویه معمول ، از رویکرد از پایین به بالا تمجید می کنند ، اما به کمتر خوش شانس و حاشیه نشین ترین قسمت جامعه نمی رسند.

شاتراستوک
 © Shutterstock / توسط THINK A

غفلت از مؤلفه انسانی بدترین اشتباهی است که یک شهر هوشمند مشتاق می تواند انجام دهد. اگر این شهرهای هوشمند آینده به دنبال کارآیی باشند ، آنها بدون جامعه نمی توانند برنامه ریزی شوند. جان هارلو ، یک متخصص تحقیقاتی در شهر هوشمند در آزمایشگاه نامزدی کالج امرسون ، حتی اظهار داشت: “هوشمندی در شهرها از آنجا ناشی می شود که مردم بدانند چه چیزی برای آنها مهم است و چه مشکلی را تجربه می کنند”. بنابراین ، اگر این موضوع حول محور انسان ها نچرخد ، نمی توان یک شهر را هوشمند دانست.

شهر مسدر از نورمن فاستر و همکاران
 شهر مسدر. تصویر با ادای احترام از Foster + همکاران

در حالی که شهرهای هوشمند به ابزاری برای بازاریابی تبدیل می شوند ، با استراتژی های یکسان در همه جای دنیا اجرا می شود ، هارلو پیشنهاد می کند که از کوچک شروع کنند. با مداخلات شبیه به طب سوزنی ، رهبران شهر می توانند مشکلات کلیدی را شناسایی کرده و با فناوری ها آزمایش کنند. در حقیقت ، با شروع مرحله آزمایشی ، جایی که می توان با توجه به نتایج ملموس ، فن آوری های مختلفی را امتحان ، نظارت و تغییر کرد ، شهرها می توانند به راه حلهای کارآمدتری دست یابند. علاوه بر این ، با ایجاد این زمان آزمایش ، می توان بازخورد جامعه را جمع کرد. افراد می توانند با این ابزارهای جدید آشنا شوند و ایده های خود را مطرح کنند و در نهایت عملکرد آن بهبود یابد.

شهر هوشمند و ساختمان های اسمان خراش
 شهر هوشمند با آسمان خراش های مدرن. تصویر © Shutterstock / توسط النابسب

فناوری شهر هوشمند لزوماً از وسایل نقلیه خودمختار و هواپیماهای بدون سرنشین تشکیل نشده است. در حقیقت ، این امر می تواند ابتکارات ساده تری مانند سنسورهای کیفیت هوا در نزدیکی بزرگراه ها ، حسگرهای آب در زهکشی های طوفانی یا دوربین هایی که می توانند داده های مربوط به تعداد افراد در یک مکان عمومی را جمع آوری کنند ، به منظور درک بهتر از عادات متداول خود استفاده کند. سرانجام ، صحبت از داده ها ، هنگامی که صحبت از مدیریت آن می شود ، هارلو پیشنهاد می کند جامعه را نیز درگیر خود کند ، تا مردم بتوانند به سیستم اعتماد کنند و اقدامات لازم را برای تصحیح خطاها انجام دهند.

در طراحی شهرهای هوشمند: یک رویکرد انسانی محور؛ هم دولت و هم جامعه بر این باورند که هر فن آوری می تواند مشکلات را برطرف کند. اندک آنها می دانند که با قرار دادن افراد در مرکز معادله ، می توانند مکالمه بهتری را آغاز کنند ، موضوعات خاص را تعیین کنند و راه حلهای مبتنی بر فناوری را برای رفع این موانع بیابند.

نوشته شده توسط کریستل هاروک

ترجمه توسط تیم استارکد

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

نوشته های مرتبط